تبلیغات
تجلی غدیر - جایگاه تربیتی حركتهای جهادی
امروز :
 
نوشته شده توسط : فدایی گل زهرا                                    اللهم عجل لولیک الفرج
به«یا ایها الذین آمنوا هل ادلكم علی تجاره تنجیكم من عذاب الیم تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالكم و انفسكم ذلكم خیر لكم ان كنتم تعلمون»

جایگاه تربیتی حركتهای جهادی

اگر تفسیر موسعی از عذاب الیم داشته باشیم و به این بینش رسیده باشیم كه رذایل اخلاقی چون كبر و غرور و خشم و شهوت كه به آن گرفتاریم نیز از جلوه های عذاب و نوعی جهنم است كه گریبانگیر ما شده آنگاه ارزش كریمه فوق در درمان دردهای مزمن و كهنه ما آشكار می شود.
برای درمان مرضها و حركت به سمت خدا در كنار ایمان به خدا و رسولش(ص) جهاد با جان و مال لازم است. خدمت به خلق كه به گفته حضرت امام (ره) «خدمت به خداست» اكسیری است كه مس وجود بسیاری از اهل معرفت را طلا كرده این است كه سید علی قاضی(ره) در آخرین جمله وصیت نامه خویش در كنار زیارت سید الشهدا خدمت به خلق را متذكر می شود و در سیره عملی او نیز مصادیق بسیاری از خدمت به خلق را به شیوه های مختلف می بینیم.
در این كه «خیر دنیا و آخرت ما رسیدگی به حال محرومان جامعه است» شكی نیست و همه می دانیم انفاق توفیقی است كه نصیب مردمان هر عصر و زمانی نمی شود در روایت نیز آمده كه در دولت حضرت ولی عصر مومنین آرزو می كنند فقیری بیابند تا به او كمك كنند.......
به«یا ایها الذین آمنوا هل ادلكم علی تجاره تنجیكم من عذاب الیم تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالكم و انفسكم ذلكم خیر لكم ان كنتم تعلمون»

جایگاه تربیتی حركتهای جهادی

اگر تفسیر موسعی از عذاب الیم داشته باشیم و به این بینش رسیده باشیم كه رذایل اخلاقی چون كبر و غرور و خشم و شهوت كه به آن گرفتاریم نیز از جلوه های عذاب و نوعی جهنم است كه گریبانگیر ما شده آنگاه ارزش كریمه فوق در درمان دردهای مزمن و كهنه ما آشكار می شود.
برای درمان مرضها و حركت به سمت خدا در كنار ایمان به خدا و رسولش(ص) جهاد با جان و مال لازم است. خدمت به خلق كه به گفته حضرت امام (ره) «خدمت به خداست» اكسیری است كه مس وجود بسیاری از اهل معرفت را طلا كرده این است كه سید علی قاضی(ره) در آخرین جمله وصیت نامه خویش در كنار زیارت سید الشهدا خدمت به خلق را متذكر می شود و در سیره عملی او نیز مصادیق بسیاری از خدمت به خلق را به شیوه های مختلف می بینیم.
در این كه «خیر دنیا و آخرت ما رسیدگی به حال محرومان جامعه است» شكی نیست و همه می دانیم انفاق توفیقی است كه نصیب مردمان هر عصر و زمانی نمی شود در روایت نیز آمده كه در دولت حضرت ولی عصر مومنین آرزو می كنند فقیری بیابند تا به او كمك كنند.
حركتهای جهادی در ادامه راهی است كه پیر جماران به ما نشان دادند و فرمودند: «چه نیكوست كه طبقات تمكن دار به طور داوطلب برای زاغه و كپرنشینان مسكن و رفاه تهیه كنند». در این حركت دانشجویان از پاره ای از لذایذ و رفاه دنیوی می گذرند و با انفاق سرمایه مالی، زمانی و جانی خود به محرومین با خداوند معامله ای می كنند كه «تنیجیكم من عذاب الیم» است
این كه در این تجارت واقعا چه نصیب جهادگران می شود ما نمی دانیم چراكه اولا «انا الجاهل فی علمی و فكیف لااكون جهولا فی جهلی»
ثانیا: طرف مقابل این جهادگران خداوند كریمی است كه «یرزق من یشاء‌ بغیر حساب»
اما از این جهت كه آب دریا را اگر نتوان كشید هم به قدر تشنگی باید چشید ذیلا به برخی از ابعاد آموزشی و تربیتی اردوهای جهادی اشاره می شود تا شاید بتوان با شناخت آنها و تفكر و تدقیق در آنها، حد اكثر استفاده را از شركت در یك سفر جهادی داشت.
1-اولین و مهمترین اثر این حركت پا گذاشتن روی نفس و منیت است، چرا كه حركتی است كه درآن انسان لباس های تفاخر و خودبینی را را از تن بیرون می آورد و در لباس كارگری ساده ظاهر شده، و با مردمی فقیر و بی آلایش هم دم و همنشین می شود و در كارهایی مشاركت می كند كه شاید قبلا برای او انجام می دادند و او تنها دستور می داده، تلاش برای رهایی از كبر و خود پسندی مصداق همان جهاد اكبری است كه پیامبر(ص) فرمودند.
حضرت امام (ره) نیز در كنار توصیه های مكرر در مورد محرومین كه آنها را ولی نعمتان ما دانسته اند بعد تربیتی این حركتها را فراموش نكرده و تاكید نموده اند كه «... از شما می خواهم كه در ضمن جهاد سازندگی جهاد نفس هم داشته باشید »
برای تحقق جهاد نفس اولا باید جهاد گر در تمام مراحل سفر با خلوص نیت عمل كند یعنی كار را فقط برای خدا انجام دهد چرا كه ائمه اطهار توصیه كرده اند «خلّص العمل لان النقّاد بصیر بصیر» و در حدیث قدسی آمده «لانی لا اقبل الا ما خلّص لی» حضرت امام نیز در ادامه توصیه به جهاد با نفس در كنار جهاد سازندگی می فرمایند:‌ « اگر این كاری را كه انجام می دهید برای خدا خالص بشود جهاد نفس هم تحقق پیدا كرده است»
ثانیا: اخلاص باید بر طول سفر در همه مواقع و بر همه كارها سایه افكند چرا كه حضرت امیر(ع) می فرمایند: «در پیكار با نفست، تو را همین بس كه همواره بر آن چیرگی جویی و پیوسته با خواهشهایش در ستیزه باشی»
ثالثا: عمل باید بدون هرگونه چشمداشتی اعم از مالی، احترامی و ... از محرومین انجام شود چرا كه خداوند می فرماید:‌ «لا تبطلوا صدقاتكم بالمن و الاذی»
رابعا:‌ اگر خداوند به جهادگر توفیق داد و توانست عملی خالص برای خدا و بدون هرگونه آفاتی از قبیل منت و اذیت و ریا و ... انجام دهد در این حال نباید به عمل خود مغرور شود كه خداوند به عابدی از بنی اسرائیل كه هفتاد سال عبادت كرده بود گفت: «عبادت هفتاد ساله تو برای این كفایت می كند كه من شبی درد دندانی را از تو بر طرف كنم».
با توجه به موارد فوق به نظر می رسد سفر جهادی برای خودسازی و رهایی از امراض روحی و قرار گرفتن در صراط مستقیم ، موقعیت استثنایی به وجود می آورد كه باید از آن كمال استفاده را برد.
2-این حركت تمرین خودسازی و جامعه سازی است، تمرین بی آلایشی و خاكی بودن است برای كسانی كه در محیط زندگی خود توان بی آلایش بودن را ندارند، تا شاید بتوانند مصداق روایت های متعدد ذم دنیا و زهد در آن قرار گیرد: «من زهد فی الدنیا اثبت الله الحكمة فی قلبه»
3-ویژگی منحصر به فرد و یگانه ای كه در حركت های جهادی وجود دارد جنبه الگود هی این حركت ها به عنوان اعمالی غیر مادی و تكلیف محور در مقابل اعمال دنیوی و مادی محور می باشد كه تفكرات و نیات و انگیزه های اصیل اسلامی را برای انسان زنده می كند. چه اینكه جهاد گران با این عمل خود آرمانی والا تر از هدفهای رایج غیر دینی همچون اهداف اقتصادی و سیاسی را برای خود تداعی كرده و به این سو سوق پیدا می كنندكه خداوند متعال می¬فرماید:«رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذكر الله و اقام الصلاه و ایتاءالزكوه ...» و حتی در نهایت این اقدام آن‌ها می‌تواند الگویی گسترده برای جامعه جهت بازپروری چنین تفكراتی باشد .
حركت جهادی جوانان ناشی از تفكر پر دغدغه و مسئولیت محور آنها می باشد و به وسیله حركتی دسته جمعی ناشی از این تفكر ، انتخاب اهداف والاتری را به عنوان آرمان اصلی انسان از كار و تلاش برای خود میسر ساخته و به مردم نیز معرفی كنند و روح اسلام و تفكر اسلامی را كه كار را نیز همانند جهاد در راه خدا معرفی كرده است زنده كرده و به مردم معرفی می نماید تا بدین وسیله از انحراف احتمالی خود و جامعه كه هدف اصلیش را از كار و تلاش و تولید به سوی مسائل مادی و غیر معنوی پیش می برد جلوگیری نموده باشند، همچنانكه مقام معظم رهبری در این رابطه می فرماید:
«پایبندی به اصول انقلاب، بدون مجاهدت در راه نجات مستضعفان و محرومان سخنی بی معنی و ادعایی پوچ است.»
4-اردوی جهادی عمل به روایاتی است كه به مجالست با فقراء توصیه كرده اند و انسان را از فواید و بركات معنوی و مادی این عمل بهره مند می سازد. چراكه در این سفر ارتباط مستقیم و بی واسطه با فقرا و محرومین صورت می گیرد. با بررسی روایات و تعالیم اسلامی روشن می شود كه صرف برقراری ارتباط با محرومین و دلجویی از آنان و رسیدگی بی واسطه و مستقیم به آنها موضوعیت دارد. ائمه اطهار (ع) نیز با وجود توانایی بر كمك به فقرا از طرق مختلف، خود شخصا اقدام به كمك رسانی به آنها می نمودند. مقام معظم رهبری نیز در این باره می فرماید: « به این نقاط محروم بروید و با مردم به طور روبه رو تماس بگیرید و در جریان كارهایشان قرار بگیرید خود این سفرهایی كه انجام می شود – به خصوص به نقاط دوردست و محروم- خیلی باارزش و بابركت است».
5-تقویت توانایی مسوولیت پذیری را می توان از دیگر هدایای این طرح برای شركت كنندگان دانست. جهادگران می آمیزند مسوولیت انجام كار خاصی را بر عهده گرفته و این وظیفه را علی رغم سختی آن به نحو احسن به اتمام برسانند. مربیان آموزشی و فرهنگی به علت حساسیت كار و عهده دار بودن تربیت اخلاقی و علمی افراد، باید به این امر توجه ویژه ای داشته و خود را برای مسوولیت پذیری در عرصه های دیگر آماده سازند.
6-از آنجا كه جهادگر به عنوان دانشجو و تحصیلكرده در بین محرومین ظاهر می شود مردم به اوتوجه خاصی داشته و به دید الگو می نگرند مشهود و محسوس بودن این امر برای جهادگر، باعث می شود وی در طول اردو نظارت و كنترل بیشتری بر اعمال و رفتار خود داشته باشد. این توفیق اجباری در محاسبه نفس باعث می شود وی بتواند نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسد. و مصداق روایت «حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا» قرار گرفته و در راستای اصلاح جنبه های منفی و تقویت نقاط مثبت خود گام برداد.
7-تمرین ولایت پذیری نیز، در صورت آمادگی جهادگر، می تواند از دیگر مزایای این سفر برای او باشد. چراكه سفر جهادی نیز تا حدود زیادی شبیه اردوی نظامی می باشد و شركت كنندگان در اردو موظف به اجرای تصمیمات مختلف مسوولین اردو، در مسائل گوناگون همچون تقسیم نیروها، تعیین ساعات كاری، شیوه و نوع اجرای مسوولیتها و ... بوده و در قبال آنها باید پاسخگو باشند.
8-ایجاد نگاه متفاوت نسبت به مسوولیت ها و مقام های دنیوی نیز می تواند از دیگر فواید تربیتی این طرح باشد. برای مثال یك مدرس در اردوهای جهاد علمی با وجود نگاهی كه به علت اهمیت شغل معلمی در مناطق محروم نسبت به دبیران وجود دارد، مسوولیت تدریس را نه به عنوان مقام و شان علمی بلكه با نگاه یك وظیفه و تكلیف شرعی می پذیرد و این نگرش مانع از كوتاهی او در ایفای تعهدات او و همچنین شكل گیری خصایص منفی و نا مناسب اخلاقی ناشی از مسئولیت در او می گردد كه می تواند تمرینی مناسب جهت مسئولیت پذیری های آینده او باشد.
لازم به ذكر است مزایای تربیتی حركتهای جهاد علمی نسبت به سایر انواع حركتهای جهادی به طور جداگانه ارائه خواهد شد.
9-با اندكی تامل در لوازم ظهور حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) می توان شركت در سفر جهادی را نمونه بارز و واقعی انتظار فرج به شمار آورد. یك جهادگر با سعی و تلاش خود در طول یك اردوی جهادی و به تبع آن قبل و پس از اردو عملا تمایل خود را مبنی بر استقرار عدالت كه از اهداف اصلی ادیان آسمانی و در پایان آنها حضرت حجت است، ابراز می دارد و نشان می دهد حاضر است از همه توان خود در این راستا مدد گیرد. وی عملا در حد توان خود اقدام به آماده سازی شرایط مناسب جهت ظهور نموده است كه این جنبه نیز چه از نظر آماده سازی درونی جهت پذیرش امام معصوم(ع) و چه از جهت بیرونی و فراهم آوردن شرایط ظهور در سطح اجتماع، می تواند بركات فراوانی را به همراه داشته باشد كه «افضل الاعمال انتظار الفرج» .
مقام معظم رهبری دراین رابطه می فرماید: «نزدیك شدن ما به امام زمان یك نزدیك شدن معنوی است، یعنی شما درهر زمانی كه بتوانید كیفیت و كمیت جامعه اسلامی را افزایش بدهید امام زمان - صلوات اللَّه علیه - ظهور خواهد كرد.»

در پایان باید به این مسئله اشاره كرد كه با توجه به روح و ماهیت حركت جهادی و امر جهاد، در صورتی كه نیت انسان از شركت در چنین فعالیت هایی الهی و مطابق با اهداف والای اسلامی باشد ،از مصادیق آیه شریفه «و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» قرار خواهند گرفت و بدین وسیله مضاف بر تقویت و افزایش تاثیرات ناشی از فعالیت هاو خدمات او ،خود او نیز به سوی سیر رشد كمال رهنمون خواهد شد.
توجه داشته باشیم كه این دوره تنها شروع راه خواهد بود...



:: مرتبط با: جهاد ,
:: برچسب‌ها: جایگاه تربیتی حركتهای جهادی , جهاد , فرهنگ جهاد , طرح هجرت ,
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 اسفند 1391 | نظرات ()             داغ کن - کلوب دات کام
 
   
ولایت حضرت علی(ع) را یكصدوبیست هزار نفر در غدیر مشاهده كردند و همه آن را پذیرفتند، اما در اولین فرصت، به دلیل بی ایمانی، تمرد كردند و حق را زیر پا گذاشتند. أین مثل مالك؟ ‌أین عمار؟ أین ذوالشهادتین؟ كجاست مثل مالك؟ كجاست عمار؟ كجاست ذوالشهادتین؟ دیرگاهی پیش بود كه صدای گلایه علی (ع) در حد فاصل كوفه و شام برخاست.آن هنگام كه مالك اشتر و عمار و ذوالشهادتین، یعنی یاران صدیق علی (ع) به شهادت رسیده بودند و علی تنها مانده بود. سئوالی كه جوابی در پی نداشت. روزها برآمدند و شبها فرو رفتند. روزگار دیگری آمد. روزی به بلندای روزگار،‌عاشورا!