تبلیغات
تجلی غدیر - جاذبه فوق العاده نهج البلاغه
امروز :
 
نوشته شده توسط : فدایی گل زهرا                                    اللهم عجل لولیک الفرج
پیروان اهل سنت و علماى شیعه و سایر دانشمندان اسلامى و علما و دانشمندان مسیحى و تمام كسانى كه با نهج البلاغه سروكار داشته‏اند و آن را با دقت مطالعه نموده‏اند بدون استثناء از جاذبه نیرومند نهج البلاغه سخن گفته‏اند و خود را تحت تاثیر و نفوذ آن دیده‏اند. این كشش و جاذبه نیرومند كه در خطبه‏ها و نامه‏ها و كلمات قصار امام على علیه‏السلام محسوس است انگیزه اصلى گروهى از دانشمندان براى شرح نهج البلاغه یا نوشتن كتاب و مقاله درباره شخصیت على علیه‏السلام بوده است.
و ما ذیلا به مهمترین دلائل روشن این جاذبه مى ‏پردازیم:.....
پیروان اهل سنت و علماى شیعه و سایر دانشمندان اسلامى و علما و دانشمندان مسیحى و تمام كسانى كه با نهج البلاغه سروكار داشته‏اند و آن را با دقت مطالعه نموده‏اند بدون استثناء از جاذبه نیرومند نهج البلاغه سخن گفته‏اند و خود را تحت تاثیر و نفوذ آن دیده‏اند. این كشش و جاذبه نیرومند كه در خطبه‏ها و نامه‏ها و كلمات قصار امام على علیه‏السلام محسوس است انگیزه اصلى گروهى از دانشمندان براى شرح نهج البلاغه یا نوشتن كتاب و مقاله درباره شخصیت على علیه‏السلام بوده است.
و ما ذیلا به مهمترین دلائل روشن این جاذبه مى‏پردازیم:
1 - جذبه‏هاى اخلاقى و عرفانى نهج البلاغه به گونه ایست كه ارواح تشنه را با آب زلال معرفت سیراب مى‏كند. در بسیارى از خطبه‏ها از جمله خطبه اول و خطبه (91) خطبه اشباح هنگامى كه سخن از شناسائى خدا و جاذبه صفات جمال و جلال او است گفتارش چنان اوج مى‏گیرد كه خواننده احساس مى‏كند بر بال و پر فرشتگان سوار شده است و به دور دست‏ترین نقاطى كه اندیشه انسانى از آن فراتر نتواند رفت عروج مى‏كند. و چهره یك فیلسوف بزرگ الهى در نظرش مجسم مى‏گردد كه سالیان دراز همه وقت سخن از توحید گفته، و آن چنان خدا را معرفى مى‏كند كه انسان با چشم دل او را همه جا، در آسمانها، در زمین و درون جاى خود حاضر مى‏بیند و روحش سرشار از انوار معرفت الهى مى‏گردد.
2 - در نهج البلاغه همه جا سخن از همدردى با طبقات محروم و ستمدیده انسانها است همه سخن از مبارزه با ظلم و بى عدالتى و بیدادگریهاى استثمارگران و طاغوتها است، همه جا سخن از بسط و گسترش عدالت اجتماعى و رفع هرگونه ظلم و تبعیض است، همه جا سخن از قسمت عادلانه و بالسویه بیت المال و برتر نبودن خویشاوندان در آن است، تا آنجا كه در خطبه (224) مى‏خوانیم هنگامى كه عقیل (برادر آن حضرت)- نهج البلاغه، خطبه 224، ص 360، چاپ دارالثقلین - قم. ? تقاضاى یك صاع (= 3 كیلو) از گندم بیت المال بیش از حقش را نمود با آهن گداخته شده پاسخ شنید!!!
امیر المومنین على علیه‏السلام هشدار مى‏دهد كه هر جا نعمتهاى فراوانى روى هم انباشته شده است حقوق از دست رفته‏اى در كنار آن به چشم مى‏خورد
ما رایت نعمه موفوره الا و بجنبها حقا مضیعا . - نهج البلاغه. ?

3 - نهج البلاغه همه جا در مسیر آزادى انسان از زنجیرهاى اسارت هوا و هوس كه او را به ذلت و بدبختى مى‏كشاند، و همچنین اسارت ستمگران خودكامه و طبقات مرفه و پر توقع، گام برمى‏دارد و از هر فرصتى براى این هدف مقدس استفاده مى‏كند و در خطبه شقشقیه (خطبه 3) هشدار مى‏دهد كه در باز گرداندن روح آزادى و مساوات و عدالت كمترین انعطافى نباید نشان داد بلكه براى همین امر مقام والاى حكومت را پذیرفته است.
4 - ((نهج البلاغه)) و سخنان على علیه‏السلام در اعماق جان سالكان راه حق نفوذ مى‏كند و در آن تاثیر وصف ناپذیرى به وجود مى‏آورد، مانند (همام) آن مرد زاهد و عارفى كه از مولاى متقیان تقاضاى بیان اوصاف متقین را نمود - ابتداء حضرت امتناع ورزید، ولى او اصرار نمود - امام على علیه‏السلام آن خطبه عجیب و بى نظیر و بى مانند را بیان فرمود و بیش از یكصد صفت از صفات متقین را براى او برشمرد، او پس از شنیدن آن خطبه صیحه‏اى زد و بر زمین افتاد و از دنیا رفت. - نهج البلاغه، خطبه 193 (خطبه متقین) ص 313 - 317، چاپ دارالثقلین - قم. ?
اینگونه نفوذ سخن چیزى است كه در تاریخ سابقه ندارد.
آنگاه امام على علیه‏السلام فرمود:
اما والله لقد كنت اخافها علیه - ثم قال - اهكذا تصنع المواعظ البالغه باهلها؟

آه به خدا سوگند من از این حادثه بر او مى‏ترسیدم! آیا موعظه‏هاى رسا و نیكو به كسانى كه اهلبیت دارند این چنین تاثیر مى‏گذارد؟!!!
سید رضى قدس سره كه خود یكى از ادباى مشهور عرب به شمار مى‏آید پس از نقل برخى از خطبه‏ها تعبیراتى دارد كه نشان مى‏دهد تا چه حد مردم با شنیدن این خطبه‏ها مفتون و مجذوب مى‏شدند، و یا خود او تحت تاثیر امواج نیرومند جاذبه آن قرار گرفته است.
از جمله: (الف) در ذیل خطبه 83 (خطبه غراء) مى‏گوید:
و فى الخیر انه لما خطب یهذه الخطیه اقشعرت له الجلود و بكت العیون و رجفت القلوب‏

در خبر آمده است، هنگامى كه على علیه‏السلام این خطبه را ایراد فرمود، بدنها به لرزه در آمده، چشمها گریان شدند و دلها به اضطراب و تپش افتادند. - نهج البلاغه، خطبه 83، ص 99 - 111، چاپ دارالثقلین - قم. ?
(ب) در ذیل خطبه (28) مى‏گوید : ((اگر سخنى باشد كه مردم را به سوى زهد بكشاند و به عمل كردن براى آخرت وادار سازد، همین سخن است كه مى‏تواند دلبستگى انسان را از آرزوهاى طولانى قطع كند، و جرقه بیدارى و آگاهى و نفرت از اعمال زشت را در دل او بیفروزد)).
ابن ابى الحدید معتزلى در شرح خطبه (109) مى‏گوید : ((تاثیر و جاذبه این خطبه چنان است كه اگر آن را بر انسان بى دین و ملحدى كه مصمم است رستاخیز و قیامت را با تمام قدرت نفى كند بخوانند قدرتش درهم مى‏شكند و دلش را در وحشت فرو مى‏برد و اراده منفى او را تضعیف مى‏كند و تزلزل در بنیاد اعتقاد او ایجاد مى‏نماید. پس خداوند بزرگ گوینده‏اش را از این خدمت به اسلام جزاى خیر دهد، بهترین جزایى كه به ولى از اولیایش داده است، چه جالب بود یاریش براى اسلام، گاه با دست و شمشیر و گاه با زبان و بیان، و گاه با قلب و فكرش آرى او
سید المجاهدین و ابلغ الواعظین و رئیس الفقهاء و المفسرین و امام اهل العدل و الموحدین

است (آقا و سرور مجاهدان، بهترین واعظان، رئیس فقیهان و مفسران و امام اهل عدل و موحدان مى‏باشد). - شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 7، ص 302. ?



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
:: برچسب‌ها: سخنى درباره نهج البلاغه و گوینده آن , جاذبه فوق العاده نهج البلاغه , نهج البلاغه , کتاب امام علی ,
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 خرداد 1397 | نظرات ()             داغ کن - کلوب دات کام
 
   
ولایت حضرت علی(ع) را یكصدوبیست هزار نفر در غدیر مشاهده كردند و همه آن را پذیرفتند، اما در اولین فرصت، به دلیل بی ایمانی، تمرد كردند و حق را زیر پا گذاشتند. أین مثل مالك؟ ‌أین عمار؟ أین ذوالشهادتین؟ كجاست مثل مالك؟ كجاست عمار؟ كجاست ذوالشهادتین؟ دیرگاهی پیش بود كه صدای گلایه علی (ع) در حد فاصل كوفه و شام برخاست.آن هنگام كه مالك اشتر و عمار و ذوالشهادتین، یعنی یاران صدیق علی (ع) به شهادت رسیده بودند و علی تنها مانده بود. سئوالی كه جوابی در پی نداشت. روزها برآمدند و شبها فرو رفتند. روزگار دیگری آمد. روزی به بلندای روزگار،‌عاشورا!